Program naszego żłobka ułożony jest tak, aby jego treści oddziaływały na wszystkie sfery osobowości dziecka. Oparty jest na pięciu podstawowych metodach:
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne –
Rodzice bardzo dużą uwagę przywiązują do aktywności fizycznej dzieci wspomagającej prawidłowy rozwój fizyczny co jest też doskonałym sposobem na poprawienie odporności dzieci .
Metoda Ruchu Rozwijającego została opracowana przez fizjoterapeutkę Weronikę Sherborne w Wielkiej Brytanii. Autorka tworząc tą metodę opierała się przede wszystkim na teorii R. Labana oraz na doświadczeniach z własnej długoletniej pracy z dziećmi. Wypracowany w latach sześćdziesiątych system ćwiczeń ma zastosowanie we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dzieci i korygowaniu jego ewentualnych zaburzeń. Główna idea metody wyraża się w stwierdzeniu, że posługiwanie się ruchem jest narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju. Opracowany przez W. Sherborne system ćwiczeń wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi w trakcie tzw. „baraszkowania”. Prostota i naturalność są głównymi walorami metody Weroniki Sherborne i stanowią o jej wartości i powodzeniu.
Metoda ta ma za zadanie rozwijanie przez ruch:
– świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego,
– świadomości przestrzeni i działania w niej,
– dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
- Metoda immersji (zanurzenia w języku) połączona z cyklem ,,Musical Babies”
Nauka języka obcego metodą immersji to nauka przez zanurzenie się w języku, czyli obcowanie z nim w codziennym życiu. Stwarzamy taką możliwość poprzez obecność nauczyciela anglojęzycznego . Dzieci mają okazję oswajać się z językiem dzięki obserwowaniu sytuacji i otoczenia oraz uczestniczeniu w naturalnych interakcjach z wychowawcą i innymi Dziećmi. W metodzie immersji język służy jako narzędzie do komunikacji, jego nauczanie nie jest celem samym w sobie. Jednak połączenie immersji z zajęciami ,, Musical Babies”, które poprzez czynną zabawę wprowadzają dzieci w świat języka angielskiego daje doskonałe efekty.
- Rodzicielstwo bliskości
Termin „rodzicielstwo bliskości” (ang. Attachment Parenting, AP) został utworzony stosunkowo niedawno przez amerykańskiego pediatrę Williama Searsa. Odnosi się jednak do filozofii rodzicielstwa i wychowania znanej i praktykowanej od dawna, a opiera się ona na założeniu, że Dziecko tworzy z rodzicami silną więź emocjonalną, która ma zasadniczy wpływ na sposób jego funkcjonowania w różnych sferach życia, subiektywne poczucie dobrostanu oraz umiejętność kształtowania satysfakcjonującej relacji z innymi ludźmi w przyszłości. Kluczem do osiągnięcia pełni potencjału Dziecka jest wykształcenie tzw. bezpiecznego stylu przywiązania, którego rozwój wspierają działania wypływające z idei rodzicielstwa bliskości.
Najważniejszymi osobami dla małego Dziecka są oczywiście rodzice, niemniej
bardzo istotne są także te relacje, które Dziecko nawiązuje z innymi osobami ze
swojego otoczenia. Nasze działania poprzez rozmowę i dawanie dzieciom wyboru
mają służyć budowaniu dobrej relacji z dzieckiem oraz zapewnić Dzieciom
maksymalne poczcie bezpieczeństwa.
W myśl rodzicielstwa bliskości:
- Jesteśmy otwarci na noszenie i kołysanie dzieci w nosidle.
- Wspieramy karmienie piersią.
- Zapewniamy bezpieczną przestrzeń i czas na sen oraz wypoczynek Dziecka adekwatnie do jego potrzeb.
- Wiemy, że płacz dziecka lub wyraz innych emocji są komunikatami dotyczącym jego potrzeb.
- Stosujemy aktywne słuchanie, wrażliwe również na komunikaty pozawerbalne.
- Pedagogika Marii Montessori
”Edukacja nie jest tym, co robi nauczyciel, lecz naturalnym procesem zachodzącym w człowieku” Maria Montessori
System pedagogiczny stworzony pod koniec XIX wieku przez włoszkę Marię Montessori zakłada wspieranie Dziecka w samodzielnym odkrywaniu otaczającego je świata i umożliwienie mu wszechstronnego rozwoju fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego. Program Montessori obejmuje naukę praktycznych umiejętności życiowych, sensorykę (rozwijanie zmysłów), muzykę oraz edukację językową, matematyczną i kulturową. Podstawą programu jest stworzenie Dzieciom warunków do samodzielnego zdobywania doświadczeń i wiedzy poprzez pracę z materiałami dostosowanymi do ich zainteresowań i możliwości rozwojowych. Dzięki zasadzie wolności i swobody w działaniu uczą się samodzielności, dokonywania wyborów i brania za nie odpowiedzialności. Praca z materiałami rozwojowymi i nabywanie nowych umiejętności pomaga im budować niezależność, poczucie własnej wartości i zaufanie do samego siebie.
- Bobas lubi wybór
Metoda BLW (Bobas lubi wybór) powstała w oparciu o naturalną chęć eksplorowania świata i możliwości motoryczne, a także z szacunku do Małego Człowieka. Pozwala na podążanie za Dzieckiem, jego potrzebami i intuicją. Jej głównymi postulatami są wspieranie Dziecka w samodzielności i respektowanie jego prawa do osiągania jej we własnym tempie. Realizuje się je między innymi poprzez podawanie Dzieciom stałych pokarmów i pozwalanie, aby same decydowały, co, ile i jak szybko chcą zjeść. Choć stosowanie metody BLW wymaga od dorosłego akceptacji wydłużających się czy brudzących posiłków, niesie bezdyskusyjnie wiele korzyści. Dzięki niej Dziecko rozwija się sensorycznie i motorycznie, a jedzenie staje się dla niego przyjemnością i chwilą, którą dzieli z bliskimi. Dzieci wychowane w duchu BLW rzadko kiedy stają się niejadkami. Za to są otwarte na nowości żywieniowe, a także chętnie próbują swoich sił w innych dziedzinach życia.
Żaden nurt i podejście pedagogiczne nie jest jednak dla nas dogmatem. Dogmatem jest dla nas szacunek dla drugiego człowieka – dziecka, które znajdzie się z nami w Radosnych Latach. Naszym nadrzędnym celem jest tworzenie optymalnych warunków dla harmonijnego rozwoju każdego dziecka w oparciu o Prawa Dziecka.